mandag den 28. oktober 2013

Hvad er et parti?

Jeg underviser i samfundsfag. Det er jeg rigtig glad for. Jeg synes, det er spændende - og vigtigt. Det betyder rigtig meget for mig, at eleverne er klædt på til at forstå og agere i samfundet.

For tiden er jeg dog lidt bekymret. Jeg synes, de unge mennesker ved for lidt. Og der er måske nogen, der tænker, at jeg er meget krævende; men det er altså helt almindelige ting - almenviden, som jeg opdager, at eleverne ikke ved noget om. Fx:
  • Hvad er et parti?
  • Villy - er det ikke ham fra Venstre? (Den eneste politiker, min nye 9. klasse kunne placere på det rigtige parti, var Pia Kjærsgaard) 
  • EU - Står det ikke for Europa?
  • Er GF ikke en fagforening? (Ingen elever i 8. klasse vidste, om deres forældre var medlem af en fagforening - og ingen af dem kendte navnet på en fagforening.)
  • Der var i øvrigt heller ingen, der vidste, hvad Dronning Margrethes to søstre hedder, eller hvad en minaret er; men det er selvfølgelig ovre i en helt anden boldgade.

Det bekymrer mig. Og jeg gør samtidig, hvad jeg kan for at fylde viden på dem; men jeg er bange for, det ikke er nok. Der er jo grænser for, hvad man nå på to ugentlige lektioner.

Nu har jeg appelleret til forældrene. Jeg håber, de vil tage tråden op derhjemme. Tale om demokrati, kommunalvalg, politik, nyhederne ... Tage deres børn med til valg d. 19. november osv.
Men er det nok? Eller er det for sent?

Hvem ved, hvad vi stiller op - som samfund og som forældre og lærere?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar